چطور هر نوع ورزش و تمرینی را آسان‌تر جلوه دهیم؟

این که شما در حین تمرین چه حسی دارید همواره بیانگر میزان تناسب اندام شما نیست. اگر بدانید چطور ذهن و حس خود را مدیریت کنید و از چند ترفند ذهنی استفاده کنید، نه تنها احساس بهتری خواهید داشت بلکه ورزش و تمرین‌ها را بهتر، بیشتر و سخت‌تر ادامه خواهید داد. تناسب اندام، بیشتر در ذهن شما قرار دارد. در ابتدا، یک مبارزه‌ی ذهنی وجود دارد که شما باید برای تمرین کردن در سطحی که لازم دارید و سپس ادامه‌ی آن به طور مکرر، آن را پیروز شوید. هنگامی که خود را در مسیر ورزش و تمرین قرار دادید، ترفندهایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای آسان جلوه دادن این روند استفاده کنید:

یک مرد رنگین‌پوست در حال وزنه زدن با لبخند

به این که این کار چقدر سخت است فکر نکنید

ما اغلب بر روی این که تمرین و ورزش کردن چقدر دشوار و چالش‌برانگیز است زیاد تمرکز می‌کنیم، آن‌ها را در ذهن خود بزرگ و بزرگتر جلوه می‌دهیم، و همواره با این فشار ذهنی دست و پنجه نرم می‌کنیم. هر چه بیشتر در مورد این فکر کنید که از عهده‌ی آن برنمی‌آیید، آن را دشوارتر خواهید یافت. تکنیک قوت قلب دادن را قبل از شروع برنامه‌ی تمرینی خود در نظر بگیرید: به خودتان بگویید که کاری که انجام می‌دهید، آنقدر هم بزرگ نیست، فقط یک پیاده‌روی در پارک است و شما خیلی خونسرد و آرام هستید. خواهید فهمید که قادر به مدیریت تقریبا هر چیزی هستید.

چند ثانیه، خود را در جای دیگری تصور کنید

این مورد، یکی از ترفندهای سرویس ویژه‌ی هوایی بریتانیا (SAS) برای پشت سر گذاشتن زندان یا بازجویی است. اگر جایی که در آن هستید راحت نیست، به صورت ذهنی، خود را به جایی که دوست دارید الآن در آن باشید ببرید. فقط برای چند ثانیه به یک چیز لذت‌بخش فکر کنید، چیزی که خیلی از آن لذت می‌برید. این کار، مغز شما را مجددا راه‌اندازی کرده و توجه آن را از فکر کردن به تمرینات سخت دور خواهد کرد.

دروغ بگویید

به خودتان بگویید که دیگر هرگز این تمرینات را انجام نخواهید داد و یا یک استراحت طولانی خواهید داشت، البته پس از تمریناتی که در حال انجامشان هستید. کافی است به خودتان این امید را بدهید که کاری که الآن دارید انجام می‌دهید ممکن است چالش‌برانگیز و سخت باشد ولی به زودی (و احتمالا تا ابد!) پایان خواهد یافت. این دروغ گفتن، جواب می‌دهد چرا که این کار، ذهن شما را مجددا برنامه‌ریزی نموده و از شکایت کردن آن جلوگیری می‌کند؛ در واقع دیگر به زمان تمرین خود فکر نخواهید کرد. فردا، شما استراحت کرده‌اید، مجددا شارژ شده‎اید و بهتر فکر خواهید کرد.

با موسیقی، ورزش و تمرین کنید

بر اساس تحقیقی که توسط تیم پژوهشی توماس هنس فریتز (Thomas Hans Fritz) در دانشگاه خنت (Ghent University) و موسسه‌ی ماکس پلانک (Max Planck Institute) انجام شده است، موسیقی به دلیل اثر آرامش‌بخش خود، ‌می‌تواند منجر به کاهش تنش عضلانی و دریاقت موثرتر اکسیژن شود. با گوش دادن به موسیقی در حین تمرین و ورزش، نه تنها قادر خواهیم بود بیشتر فعالیت کنیم و کمتر خسته شویم، بلکه خود تمرین و ورزش، آسان‌تر به نظر خواهد رسید.

گیمیفیکیشن را امتحان کنید

هنگامی که ذهن خود را روی یک هدف کوتاه‌مدت نگه دارید، با احتمال کمتری احساس خود را در طی رسیدن به آن چک خواهید کرد. تمرکز ساده به شما کمک می‌کند خستگی و یا هر گونه ناراحتی دیگری را فراموش کنید. اگر هدف شما فقط این باشد که کار را تمام کنید و هیچ چیز دیگری وجود نداشته باشد که افکار خود را به آن اختصاص دهید، کار شما به تجزیه و تحلیل خودتان و این که در هر دقیقه چه احساسی دارید، خواهد رسید. با دوستان خود به صورت امتیازی، تمرین کنید (مثلا هر تکرار از هر تمرین می‌تواند یک امتیاز باشد) و سعی کنید هر روز به حداکثر امتیاز ممکن برسید و یا عددی را در نظر بگیرید و سعی کنید همه‌ی امتیازهای لازم برای دستیابی به آن عدد را دریافت کنید.

صفحه‌ی اصلی وبسایت بازی Ingress

برای مثال، بازی Ingress، یکی از بهترین نمونه‌های تناسب اندام غیرعمدی است. در این بازی که از نوع بازی‌های واقعیت افزوده (Augmented Reality) بوده بر روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS قابل نصب است، شما باید به صورت پیاده و یا با دوچرخه از یک مکان به مکان دیگری بروید و اگر می‌خواهید در آن خوب باشید، باید این کار را اغلب یا تمام وقت در طول روز انجام دهید. شما در مورد آن به عنوان یک ورزش فکر نمی‌کنید، در حالی که یک ورزش است.

 

منبع: وبسایت darebee

نویسنده مطلب: ادمین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *